douchekoppenMasturbatiemarketing Oftewel, met je collega’s onder de douche.

Ik zou nog wat schrijven over inspiratie. Over de muze. Over creativiteit ook.

Als ondernemer heb je heel wat inspiratie en creativiteit nodig om voorop te blijven en uit te blinken in deze competitieve wereld. Deze zware verantwoordelijkheid, die de toekomst van jouw bedrijf en dat van je klanten mee bepaalt, ligt bij de eigenaars, CEO’s, managers en marketeers van het ‘moderne’ bedrijfsleven.

De algemeen aanvaarde norm is echter dat we een strop(das) rond onze nek doen, zodat de zuurstoftoevoer naar de hersenen beperkt wordt, en dan samen gaan hokken in een omgeving waar we van rest van die zuurstof en het daglicht beroofd worden. De Meeting Room.

Het is toch niet zo heel gek, dat deze manier van werken nauwelijks kans heeft om frisse, inspirerende en vernieuwende ideeën en gedurfde strategieën te genereren?

Check even The economic impact of bad meetings van TED, voor cijfers om van achterover te vallen. In de US zijn er 11 miljoen meetings per dag, waarvan 34% verspilling. Geschatte kost: 37 Miljard US Dollar.

Of zoals Jason Fried het stelt:
“Meetings aren’t work — meetings are places to go talk about things you are supposed to do later.” (check zeker zijn boek: Rework)

En toch wordt dit vaak beschouwd als “zinvolle tijdsbesteding”. Er kraait geen haan naar als ik met 3 collega’s een vergaderzaal in kruip en we daar de hele voormiddag niet meer uit komen.

In mijn ogen is deze visie een overblijfsel van het ‘oude werken’, afkomstig uit de industrialisering: centralisatie van arbeid en het kloppen en tellen van uren staat gelijk aan werken. We leven niet meer in die industriële economie! De kenniseconomie is druk bezig zich te ontwikkelen, en naar de toekomst toe transformeert dat model verder naar echte (ethische) waardetoevoeging i.p.v. enkel economische.

En toch, gedragen we ons nog vaak alsof we in 1950 leven.

Nu, zoals ik in mijn vorig relaas over Masturbatiemarketing schreef, had ik dus moeite om tot mijn tweede blogpost te komen, waarop een vriend zei: “Ach, ga toch lekker lopen in het bos, je hoofd vrijmaken.” Wat ik ook deed. En nog geen 5 minuten op pad kwam ik hijgend en zwetend op meer dan één idee om over te schrijven.

Zo eenvoudig kan het dus zijn. Uit je kantoor, het bos in en snuiven die zuurstof! Het klinkt zo voor de hand liggend, maar wie doet het? Echt?

Neem die drie collega’s die voormiddag uit die meetingroom mee naar het bos. Al moet je een uur heen rijden en een uur terug. Ik ben er van overtuigd dat dit uur in het bos (smartphones in de auto laten!), veel meer opbrengt dan het drievoud op de klassieke manier.

En toch, verwacht je, als je terug binnen komt aan de lacherige opmerkingen van de rest: ”Ha daar zijn onze toeristen terug se! Hoe was de picknick?” Een mentaliteitsverandering duurt lang, maar wie nu durft en doet, loopt uit op de rest! Hier ligt ook een belangrijke taak voor het management dat dit ‘nieuwe werken’ stimuleert! Het belang van de mentaliteit en sfeer in het bedrijf kan niet overschat worden!

Oja, de douche. Nog zo één.

Het voordeel van thuiswerk is dat je midden op de dag kan douchen i.p.v. ‘s morgens. En tijdens die onderbreking krijg ik vaak de meeste en beste ideeën.

Maar met je collega’s onder de douche, daar is net iets meer dan een mentaliteitsverandering voor nodig, vrees ik 😉

Groet!

Jan

Disclaimer

Als ik vandaag iets anders beweer dan gisteren, of ik mezelf schijnbaar tegenspreek, wil dat gewoon zeggen dat ik sinds gisteren een klein beetje slimmer ben geworden. 😉

Zuurstof als zuurstof voor de onderneming