masturbatiemarketing (1)Pfoe. Mijn tweede blogpost. Misschien wel lastiger dan de eerste. Een hele tijd kwam er niks, maar plots was er dan toch de inspiratie (hoe, dat is voor een volgende keer). En met een titel als deze trek ik misschien zelfs een lezer of twee aan.

masturbatiemarketing zelfst.naamw. (v.) Uitspraak: [Mastur’ba(t)si’mɑrkətɪŋ] het stellen van daden in de marketing die als doel hebben zichzelf, andere marketeers, de directie, aandeelhouders of zelfs de klant te plezieren, zonder het doel van de eindklant of consument te dienen.

Ik hoop het echt. Ik hoop dat het een term wordt die in elke meeting gebruikt zal worden. En niet om mij te plezieren, maar om de eindklant te dienen. Ik vind dat wij, als marketeers, ons constant collectief moeten afvragen: “Is dit marketing of masturbatiemarketing?”

Te vaak is het het tweede. Te vaak spreken of schrijven we over zaken die enkel dienen om indruk te maken op medemarketeers, en waar de eindklant niets aan heeft. Voorbeelden genoeg. Blog je als marketeer over big data en native advertising omdat het buzzwords zijn, maar ga je niet structureel na welke van je klanten gebaat zouden zijn bij het toepassen van deze technieken? Masturbatiemarketing!

Steek je die advertentie in dat magazine in je mediaplan o.w.v. het prestige? Masturbatiemarketing! Stel je geen 20m2 billboards voor omdat het niet ‘hip’ is en er veel budget doorstroomt naar een externe partij terwijl het wél de juiste strategie zou zijn? Masturbatiemarketing!

Extreme klant centralisatie. En niet omdat het een buzzword is. Dat de basis van marketing is de klant centraal te plaatsen, leerde ik immers 20 jaar geleden al in de opleiding marketing aan het St.-Eligiusinstituut (nu KDG) in Antwerpen.

Ask yourself! Doe ik aan marketing? Of aan masturbatiemarketing?

En zo ben ik toch nog klaargekomen met mijn blog.

Groet!

Jan

Als ik vandaag iets anders beweer dan gisteren, of ik mezelf schijnbaar tegenspreek, wil dat gewoon zeggen dat ik sinds gisteren een klein beetje slimmer ben geworden. 😉

Masturbatiemarketing